Lier, 4 oktober 2024: Op de campus Louis Zimmer van Atheneum Lier werden de filmpjes opgenomen die passen in het e-learnig ‘digitale stappenplan elektriciteit’. Dit project, dat gesteund wordt door scholengroep Fluxux, wil de leraar ondersteunen tijdens de praktijk lessen.
Voor een leraar is het bij bepaalde praktijklessen immers niet gemakkelijk om het leerproces van elke leerlingen nauwgezet op te volgen. Je kan nu eenmaal niet overal tegelijk zijn om steeds de benodigde, intense begeleiding te geven aan individuele leerlingen of groepjes leerlingen.
“Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen zelfstandig, maar zeer doelgericht hun leeractiviteiten kunnen doorlopen. Als we hen hier sterk in maken, vergroten we zo hun leervermogen aanzienlijk. En de leraar krijgt zo voldoende tijd en ruimte om te begeleiden waar nodig of wenselijk is. Bovendien willen we via de ontwikkelde materialen de leerkracht een beeld geven van de vorderingen in het leerproces. Het inzetten van digitale leermiddelen, kunnen hierbij helpen.”
Om dit project tot een goed einde te brengen werd beroep gedaan op verschillende expertise niveaus. Ellen Van Twembeke en Steven Hendrickx namens de begeleidingsdienst van het GO. Yannick Langmans (leerkracht elektriciteit) en Guy Joris (montage film) van de campus Louis Zimmer, Kris Jacobs en Ahmed El Issaoui van de Talentenschool Turnhout en Tom Decraene van het Technisch Atheneum Brugge.
“We hebben voor de basisschakelaars binnen de residentiele elektriciteit korte digitale leermodules ontwikkeld. Die modules zijn eigenlijk digitale stappenplannen die de leerlingen zelfstandig kunnen doornemen en gebruiken om te leren hoe ze hun basisschakelaars en contactdozen moeten aansluiten.”
Het stappenplan
“Eerst wordt de voorkennis geactiveerd. De leerling moet namelijk de nodige technische kennis hebben vooraleer hij praktisch aan de slag kan met het aansluiten van de basisschakelaars. Die technische kennis kan in een voorgaande les opgebouwd worden. Pas als de leerling aantoont dat de nodige voorkennis aanwezig is, kan hij verder gaan naar het praktische luik van de module.
Daarin wordt via een interactieve video stapsgewijs getoond hoe de leerling de basisschakelaar in de praktijk moet aansluiten, dit is eigenlijk het digitaal stappenplan. De interactieve video werkt met een checklist per handeling die de leerling uitvoert. De leerling doet de juiste handeling, voert de check uit en kan dan verder gaan met de interactieve video.
Op het einde van de module zal de leerling de leerkracht erbij halen, zo kunnen zowel de leerling als de leerkracht de aansluiting controleren.”
Om u een idee te geven hoe een begeleidingsfilmpje er kan uitzien (zonder educatie inbreng een evaluatie) kan u een kijkje nemen op een ‘doe het zelf’ filmpje van een grote leverancier van schakelmateriaal
https://www.niko.eu/nl-be/hulp-nodig/doe-het-zelf
(MSL/foto's MSL)